✏ Valetýnské prokletí |recenzia

Originálny názov: Valentine
Séria: Valentine (1. diel)
Autor: Jodi McAlister
Počet strán: 344
Vydavateľstvo: Fragment
Rok vydania: 2018

Anotácia: Perla Linfordová se narodila na Valentýna. A není u nich ve škole sama. Jsou čtyři a každý z nich dokáže dělat velmi zvláštní věci. Když po jednom z nich začnou jít bytosti, o kterých zatím četla jen v knížkách, začne Perla zjišťovat proč. A to za pomoci Finna Blacka – kluka, kterého zná od dětství a celou tu dlouhou dobu ho nemůže vystát. Pokud chce ale zachránit sebe a své spolužáky, bude muset hodit nesnášenlivost za hlavu. Jen společně s Finnem má totiž proti temným silám alespoň nějakou šanci…

Moja recenzia:

Príbehom nás sprevádzajú štyria teenageri, narodení práve na sviatok zaľúbených, na Valentína. Nenechajte sa však oklamať ako ja, tento príbeh sa neodohráva v tento deň, ba dokonca s ním toho nemá ani veľa spoločného. V úvode nás autorka zavedie do starých opustených stajní, kde prebieha narodeninová oslava jednej zo spolužiačok - Tillie. Stane sa tam však zvláštny incident. Objaví sa podivný čierny kôň, povedali by ste si, že to nie je nič nezvyčajné, keďže sa to odohrávalo v stajniach, no tie mali byť opustené, o-p-u-s-t-e-n-é! Kôň však pôsobí priam nadprirodzeným dojmom. A práve od tejto chvíle sa začnú v živote hlavnej hrdinky Perly diať zvláštne veci. Zmizne jej priateľka Marie, neodpovedá na telefonáty, nikto nevie, čo sa s ňou stalo. Perla sa však rozhodne nájsť ju, a tak sa vydá i s Finnom, ktorého mimochodom nenávidí, na miesto, kde ju videli naposledy. V tráve pri stajniach však nájdu len jej žiarivú topánku a po Marii ani stopy ani slychu. Zalarmujú políciu. Tá po dôkladnom prehľadaní okolia, nájde v rieke ľudské orgány - pečeň a srdce, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou patria práve Marii.

"Nedokážu si spojit Marii, kterou mám v paměti totálne živou, s tímhletím. S nějakými orgány v bedně. Marie byla přece mnohem víc, takže tohle nemůže být pravda. Nebo tak něco. Ja nevím."

Súvisiaci obrázok
Hlavná hrdinka Perla Linfordovásedemnásť, žije so svojou staršou sestrou a bratom, dvojčatami, vychovávajú ju už od jej štyroch rokov, kedy im zomrela mama. Nikto však netuší, kto je jej otcom. Eda a Míra jej rodičov však plno vynahrádzajú, rozpráva sa s nimi takmer o všetkom, podporujú ju v speve i v skladaní piesní. V oblastí chlapcov jej však ani jeden z nich nevie veľmi poradiť, oboch odjakživa zaujímajú skôr dievčatá (áno, Eda je homosexuálka).
V knihe Perla spolupracuje s Finnom, ktorý jej naozaj lezie na nervy, vieme hovoriť až o nenávisti. Týmto sa dostávame asi k prvej veci, ktorá mi naozaj prekážala. To, ako hrdinka na Finna stále nadávala, vyzdvihovala iba jeho zlé vlastnosti a celé to zakončila tým, ako je neuveriteľne sexy - ako vážne? A toto stále dookola, pri každom ich stretnutí!

O tom, že sa príbeh odohráva medzi teenagermi, v prostredí strednej školy, svedčí i slovník, neustále kontrolovanie statusov na Facebooku, googlenie či čerpanie z Wikipédie. Jednoducho prostredie, v ktorom sa v dnešnej dobe bežne pohybujú najmä mladí ľudia, je to zobrazené celkom realisticky. V niektorých veciach som sa v podstate úplne našla. Vytkla by som však používanie skratiek, najmä čo sa týka českého prekladu. Áno, žijeme v modernej dobe, kde už všetci vieme, čo znamená WTF, OMG, no viem si predstaviť, že napríklad také ASAP by mohlo niektorým čitateľom robiť dosť problém.

Po knihe som siahla najmä kvôli tej fantasy, magickej, nadprirodzenej zložke, ktorá ma tu však dosť sklamala. S niečím, čo sa tej mágii podobať už naozaj začína sa stretávame až kdesi za polovicou, ak teda nerátame toho zvláštneho čierneho koňa hneď na začiatku. Žiadalo by sa mi tu toho nadprirodzena oveľa viac či už podľa toho názvu, kde je oné slovíčko "prokletí", či od anotácie, ktorá nám sľubuje bytosti, s ktorými sa môžeme stretnúť len v knižkách a podobne.  S bytosťami sa tu teda naozaj stretneme, Perla si ich nájde, teraz sa podržte, na Wikipédii a naozaj odhalí pomocou tejto "zázračnej" stránky, s kým má tú česť. Celé mi to prišlo, ako keby odtiaľ čerpala aj samotná autorka, zadala si tam slová ako 'magické tvory' a šup s nimi do knihy!

V anotácii sa spomína, že všetky zo štyroch detí narodených na Valentína dokážu robiť zvláštne veci, no ja osobne s tým nesúhlasím, nie je pravda, že všetky oplývajú nejakými schopnosťami či inými nadprirodzenými znakmi, teda aspoň o tom nebol žiaden náznak v tomto diely série.

Dej knižky mi prišiel v niektorých momentoch však dosť chaotický, nie veľmi premyslený, prišlo mi, že autorka si tam jednoducho písala, čo jej prišlo na um, čo vyčítala na internete a nejako to len pozliepala a vznikla tam akási zmes fantazmagórií. Doteraz som z niektorých pasáží dosť zmätená a premýšľam, o čo tam vlastne išlo. Niektoré som si dokonca musela prečítať viackrát. Nemôžem však usúdiť, či je to prekladom, alebo samotnými schopnosťami autorky.
Celý čas som mala pocit, že autorka si veci vymýšľala len za pochodu, nemala to dopredu veľmi premyslené a stále sa ma táto akosi myšlienka drží.

O tom, o čo v tejto knihe vlastne ide a rovnako aj o celej zápletke sme sa dozvedeli až kdesi za polovicou.

Môže to vyznievať, že na knihu len nadávam, ale nie je to tak, nebola vôbec až taká zlá. Ak si odmyslím fakt, že v niektorých scénach som sa strácala, že všetko ohľadne nadprirodzena bolo načrtnuté akosi povrchne a nešlo to do hĺbky až tak, ako by som očakávala, tak to bolo celkom príjemné oddychové čítanie. Kniha sa čítala rýchlo, hlavná hrdinka mi tiež celkom sadla. Páčilo sa mi prostredie, do ktorého ju autorka zasadila, kde súrodenci vychovávajú svoju mladšiu sestru a celkové vykreslenie vzťahov medzi nimi.

V konečnom dôsledku som osobne celkom rada, že som si ako valentínske čítanie zvolila práve túto knihu namiesto nejakého presladeného románu, keďže táto kniha ponúka či už aj s nejakú tú romantikou, ale aj napätie a nadprirodzeno, ktorého tam je síce pomenej, no je tam.

Knižku za seba však až tak príliš odporučiť nemôžem, keďže ma skôr sklamala ako prekvapila. Páčiť by sa však mohla možno skôr mladším, menej náročným čitateľom. Nápad bol to celkom dobrý, síce nie príliš prevratný, ale viem si predstaviť, že ak bol spracovaný na trošku lepšej úrovni, tak by to čítanie mohlo naozaj stáť za to.

Moje hodnotenie: 2/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Albatrosu, knižku si môžete zakúpiť tu.

zdroj obrázkov: Tumblr