pondelok 17. apríla 2017

Čitateľská kríza opäť útočí!

A je to tu opäť... v plnej sile na mňa zaútočila čitateľská kríza, čo ovplyvnilo samozrejme trochu aj tú blogerskú.
Z políc na mňa hľadia knižky, ktoré túžia, aby som ich čítala a ja, aj keď akokoľvek veľmi chcem jednoducho nedokážem prečítať viac ako jednu kapitolu. Naposledy som čítala Sirénu, ktorú som naozaj sfúkla dosť rýchlo, chcela som sa hneď vrhnúť na Oko za oko, na ktorého napísaní sa podieľala i Jenny Han, ktorej štýl písania som si dosť obľúbila, ale jednoducho nič...

Áno, niekedy ma táto kríza privádza naozaj do šialenstva! Ešteže viem, že útočí približne vždy v to isté obdobie roka a neprepadáva ma len tak ledabolo, kedy sa jej zachce - to by som zrejme nezvládla. A kedy na mňa teda útočí? Väčšinou je to marec - áno, mesiac kníh, ironické nie?, apríl, niekedy aj máj, občas sa to tiahne až do letných prázdnin, čo je naozaj dlhé obdobie. Druhýkrát sa ku mne vracia v októbri či novembri. Je dosť možné, že ma považuje za akúsi dobrú kamarátku či starú známu, keďže pokiaľ si pamätám vždy ma zastihla práve niekedy v tomto čase.
Ako sa jej zbaviť? Je mnoho typov, trikov, ktoré občas aj pomôžu, no u každého je to akosi individuálne.
• staviť na svoje srdcovky, urobiť si re-reading knihy, ktorú milujete - nie vždy to funguje, veď ako sa vôbec donútiť do čítania, nech knihu akokoľvek milujete niekedy sa to jednoducho nedá
• preorganizovať si knižnicu - utrieť trošku prachu, objaviť nejaké zabudnuté kúsky, trošku sa priblížiť knihám, pomaly a nenásilne, možno vás očaria práve takto a dostanete chuť sa do nich ponoriť
• urobiť si pohodlie, spríjemniť okolie
• navštíviť kníhkupectvo či knižnicu - iní knihomoli na vás môžu mať dobrý vplyv
nečítajú sa len knihy - nemusíte začať hneď knihou či románom, čo taký komix, poézia alebo možno aj niečo z Wattpadu?
audioknihy - čítať slová je niekedy namáhavé, niekedy stačí naozaj len počúvať
pozrite si film/ seriál natočený podľa knižnej predlohy - toto je jedna z vecí, ktorá ma dokáže naozaj navnadiť, ak sa mi veľmi zapáči nejaký film a zistím, že existuje dokonca aj kniha, hneď si ju s nadšením pridám do wishlistu! Veď väčšinou platí, že kniha je lepšia ako film, nie? A ak bol ten film taký úžasný, z knihy sa budem určite úplne rozplývať....
• Read-a-thon - stavte si cieľ - áno, je to trošku nútenia sa, čítania nasilu, ale možno to predsa len na niečo bude

a v poslednom rade, keď nič nefunguje: 
• dajte si pauzu - niekedy je toho možno až priveľa, jednoducho sa ku knihám nedokážete na určitý čas vôbec vrátiť, presýtili ste sa nimi a potrebujete si trochu oddýchnuť. Verte či nie, časom vám začnú určite chýbať a vy sa za nimi pohrniete s otvorenou náručou, plný elánu a chuti pustiť sa hneď do čítania

To ako a prečo táto reading slump alebo čitateľská kríza prichádza je otázne... môže byť za tým veľa faktorov, osobné problémy, preťaženie, fyzický stav, ... naozaj kadečo... možno vám knihy chcú len niečo naznačiť, možno aby ste sa na čas venovali niečomu inému, napríklad sebe samému. Možno ste v poslednej dobe nečítali práve najlepšiu knihu, z ktorej ste boli znechutený a sklamala vás, toto vás mohlo kdesi v podvedomí taktiež dosť ovplyvniť. Verím, že ak si dáte aj pauzu, tak sa ku knižkám časom opäť radi vrátite, veď čo by to bol za život bez kníh?

Na záver zopár slov o tom, ako momentálne trávim ja svoju čitateľskú krízu. 
Knižky šli bokom a chytila ma mánia seriálov a filmov. Začala som pozerať od začiatku Game of Thrones, keďže som zabudla, kde som naposledy skončila (ach tá moja blbá pamäť...). Priznávam, že práve teraz, keď to píšem mám pozastavený na pozadí jeden diel (či skôr epizódu). Jednoducho som ju stopla, išla pozrieť trošku na blog, otvorila nový príspevok, napísala nadpis a neviem ako, ale už som sfúkla takmer celý článok na jedno posedenie :D Tieto návaly tvorivosti mám celkom rada, ale vždy na mňa zaútočia v tú najmenej vhodnú chvíľu, a tak väčšinou ostanú nepovšimnuté, ale dnes to nebol ten prípad :D
Áno, keďže veľmi nečítam knihy, tak ani nenatáčam na booktube, chuť do čítania so sebou odniesla akosi aj tú chuť na natáčanie, keďže natáčam videá o knihách a tieto dve veci spolu akosi súvisia. Video o tejto kríze som už natáčala, ale nie som s ním spokojná, takže plánujem nejaký ten re-make (už dosť dlho, vlastne odkedy som ho vydala)... 
S knihami si ešte trošku budem musieť dať pauzu, keďže som prišla na to, že ak sa nútim čítať je to len horšie a celá kríza sa predlžuje... síce to dneska budem musieť prerušiť, keďže povinné čítanie do školy nepustí, ale dúfam, že Lakomec od Moliéra bude nejaká krátka jednohubka. 
V nedeľu odchádzam na týždeň do Berlína, kde by som sa chcela určite zastaviť v nejakom kníhkupectve. Tak snáď ma očarí a prinavráti mi rozum :D, možno si kúpim aj nejakú tú nemeckú  knihu ako suvenír :D, lebo čítanie v nemčine no... ešte som sa k tomu neodhodlala aj keď strašne by som si chcela prečítať Rubinrot v originále, možno cez prázdniny so slovníkom v ruke :D
Už by som to mala zrejme ukončiť :D, lebo vám tu ešte vyrozprávam celý môj životný príbeh (ktorý je mimochodom úplne oničom :D)...

Ako sa vy vysporiadavate s čitateľskou krízou? Čo vám pomáha? Mávate ju v rovnaké obdobia alebo útočí nečakane? 

3 komentáre:

  1. Mne najviac pomáha rozhovor s iným knihomolom korý ma navnadí na knihu alebo rôzne fandom obrázky vďaka ktorým proste chcem vedieť o čom to je :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Přiznám se, že čtecí krizi jsem nikdy neměla :) Jen občas jsem měla méně šťastné období, na nudnější a méně dobré knihy. Pak jsem si musela spravit chuť nějakou svojí oblíbenou knihou :) Takový Pán prstenů mi vždy pomůže :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Čtecí krize se občas dostaví, mě pomáhá si od knih chvilku odpočinout a dělat něco jiného :) Díky čtecím krizím mám rozkoukáno nespočet seriálů :)
    Měj se hezky :)

    OdpovedaťOdstrániť